Založ si blog

Je človek – senior odsúdený k životu v samote ????? Je inventúra života nutná ????

Tak a máme tu ďalší piatok ktorý som z časti prežil v spoločnosti priateľov v klube dôchodcov. Táto spoločnosť je pre mňa ako aktívneho seniora, akousi výzvou počas posedenia, neraz i hrania kariet s našimi dámami, pozorne počúvať a potom analyzovať diskusie ktoré tam odznejú.

Nič prekvapivé, veď súčasní seniori žijú taký zvláštny život, žiaľ život plný negatívnych zmien, prinášajúci im mnoho peripetií a obáv z toho, ako dokážu zvládnuť ťažkosti pred nimi stojace. Diskusie tam plynúce sa aktuálne točia najmä okolo najaktuálnejšieho sporu v spoločnosti, problematiky požiadaviek lekárskeho odborového zväzu a vlády. Neprial by som vypočuť si tieto i neraz ostré názory predstaviteľom vlády. Ale nie som si istý či by názory ľudí, seniorov dokázali ovplyvniť ich rozhodovanie. Jednoducho u našich seniorov vládne strach a neistota, obavy z toho, kto a ako zabezpečí ich základné požiadavky k prežitiu, k ochrane života a zdravia. Ale nechajme túto komplikovanú problematiku na iné časy.

Pri návštevách tohto klubu je preto pre mňa veľmi zaujímavé počúvať názory našich dám o živote ktorý prežívajú. Všimol som si že medzi našimi diskutujúcimi dámami, väčšina z nich žije osamoteným životom a existujú 2 skupiny osôb s odlišnými názormi na život, Keďže išlo o piatok, a prichádzajúci víkend , prejavili sa u nich rozdielne názory naň . Pamätám si na môj produktívny vek, ale i môj terajší život seniora , každý víkend u mňa vyvoláva pocit radosti a očakávania z toho čo počas neho zažijem.

Situácia u našich senioriek je však iná. Hneď 3 zo 7 prítomných dám začali diskusiu o tom ako nemajú radi víkend čo ma veľmi zarazilo. Na moju otázku odpovedali, že žijú osamote, ich osobná aktivita je nulová, takže väčšinou sedia v uzamknutom byte bez nejakej väčšej aktivity a čakajú na nový pracovný týžden ked budú čas tráviť aktívnejšie napríklad ich pravidelnými návštevami lekárov. Druhá skupina našich dám,celkom 2 sa vyjadrili že budú zaneprázdnené, avšak ich vyjadrenia o aktivitách v priebehu soboty a nedele smerovali väčšinou k nutnosti upratať byt, umyť okná, pripravovať sa na vianočné sviatky, pričom obe vyhlasovali že vzhľadom na tieto povinnosti s prichádzajúcim sviatočným obdobím nemajú čas komunikovať so svojimi priateľmi a venovať sa dalľším sociálnym kontaktom.

Nuž, zamyslel som sa a len trpko som skonštatoval aký vie byť ťažký života našich senioriek, zvlášť ked som ostal presvedčený o tom že i tieto 2 dámy by neprejavili skutočnú snahu o vyriešenie ich sociálnej izolácie. Totiž ich ich aktivity sú spojené s prichádzajúcim sviatočnýmobdobím. Preto som si istý že by sa i oni jednoznačne pridali k prvej skupine už sociálne izolovaných dám nášho klubu, akoby sviatočné obdobie nebolo.

Je dilemou ako vlastne riešiť túto smutnú situáciu v ktorej sa naše dámy ocitli ? Už čoskoro tu budeme mať december, budeme tak blízko k ďalšiemu roku, kedy si i my seniori uvedomíme, ako rýchlo plynie čas v ktorom žijeme. Uvedomíme si, že čas je pre nás tým najhodnotnejším darom v ktorom žijeme, a preto musíme využiť všetky tie krásne momenty ktoré nám ešte zostávajú v živote k jeho šťastnému prežitiu. Preto by som doporučoval každému seniorovi ešte pred začiatkom Nového roka 2023 uskutočniť akúsi inventúru svojho vlastného života a položiť si nasledujúce otázky ? Je dôležité hľadanie vlastnej cesty k odstráneniu pocitov izolovanosti v živote seniora? V rámci akejsi intentúry položme si preto niekoľko otázok:

  • Čo je pre mňa najdôležitejšie?
  • Venoval som svoj osobný čas na vyriešenie skutočne dôležitých vecí ?
  • Čomu som venoval a správne investoval svoju životnú energiu a kde ňou plytvám ?
  • Aké mám pocity z plnenia mojich vytýčených cieľov za rok 2022?
  • Neprichytím sa sám pri klamaní seba samého, keďže som aj úmyselne neplnil vytýčené ciele a usmernil som svoju energiu nesprávnym smerom?
  • nezaspal som pri vyvíjaní energie nesprávnym smerom ?
  • Nevenoval som svoj čas uspokojovaniu potrieb iných, pričom som zanedbal plnenie svojich vlastných úloh ?

V kladení takýchto otázok by som mohol pokračovať ešte hodné dlho. Myslím si že i napriek tomu, že všetci žijeme v tak zložitej dobe, by sme mali zostať hrdí na to čo sme v priebehu roka dokázali spraviť, aj napriek ťažkostiam . Ak si uvedomíme že uskutočnujeme dobré veci, uvedomíme si i to, aké ťažkosti sprevádzajú ich plnenie. Potom pochopíme i to, že nie vždy sme zodpovední hoci i za ich čiastočne nesplnenie. Objasníme si svoju zodpovednosť pri ich nesplnení, ale i objektívne zvážime zodpovednosť iných pre nesplnenie.

Jednoznačne však pri takejto inventarizácii musíme strážiť našu energiu kde a čomu budeme venovať svoj vlastný čas. Prosím nezostávajme nikdy zavretí a izolovaní vo svojich domácnostiach, neupadajme do depresií alebo nedajbože i iných neresti zavádzajúcich k riešeniu ťažkých životných situácii v živote seniora, ako je užívanie medikamentov ovplyvňujúcich našu psychiku, nesiahajme na používanie alkoholických nápojov, pretože sociálna izolácia a nastávajúce depresie a izolácie sa tým len zväčšia.. U druhej skupiny tzv. zaneprázdnených osôb si prosím uvedomte, že niekedy je dobré plniť naplánované úlohy, ale niekedy je dobré i plnenia niektorých vecí sa vzdať. Vzdať sa, ak by plnenie takýchto cieľov mohlo ovplyvniť naše psychické a fyzické zdravie.

Musíme si uvedomiť že nie všetky veci sú prioritné i ked sa v prvom momente nevyhnutnými zdajú, niekedy sa musíme vzdať plnenia určitých vecí a tým dosiahnuť svoju veľkosť. Preto v živote nášho seniora v tomto období pred prichádzajúcim sviatočným obdobím investujme správnym spôsobom do našich vlastných rezerv, pretože tieto sú neraz skutočným darom pre náš život v danom čase.

Naše dámy seniorky, prosím zabudnite na sociálnu izoláciu do ktorej sa samé uvrhujete, prosím v prípade ťažkostí vyhľadajte svojich priateľov, myslím tým skutočných priateľov, nemajte pocit hanby, poníženia, naberte odvahu zaklopať na dvere svojich priateľov a nehanbíte sa otvorené povedať, zveriť sa im so svojim pocitom osamotenia, izolácie, snažte sa nájsť spoločne riešenie k ich dstráneniu. Verte tomu že skutoční priatelia sa vždy nájdu, ak ich nemáte, prosím venujte nasledujúci rok ich hľadaniu, oplatí sa to. Ak to tak urobíte a zaujmete k veci správne stanovisko, budete cítiť úľavu, Žiť spojený s realizáciou svojich plánov a cieľov je určite najdôležitejšou a najbližšou úlohou vášho srdca. Otvorte preto svoje srdce k odstráneniu sociálnej izolácie, zabudnite na minulosť, pretože z minulosti sa nedá žiť, tá sa už zmeniť nedá. Nezabudnite žiť v prítomnosti. Verte tomu , že stály kontakt s ľudmi zabranuje sociálnej izolácii, čo potom robí Váš život plný krásy, uspokojenia a šťastia.

Preto prežite svoj krásny život víkendového seniora v plnej pohode, kráse a šťastí. To Vám praje zo srdca

Váš bloger RUSTY.

01.01.2024

ÚVAHA K NOVÉMU ROKU Občas mám pocit že život nám rýchlo plynie,uteká nám pomedzi prsty ako voda, a ani sa nenazdáme a je za nami. Pod vplyvom akejsi “modernosti”, plynie rýchlejšie a rýchlejšie, a nám ľuďom neostáva čas na to, aby sme si mohli povedať i pekné slová. Už len zriedka počuť vety ako “ som šťastný, cítim sa pri tebe dobre, [...]

Umelá inteligencia a naša budúcnosť.

29.08.2023

Mnohokrát vo voľných chvíľach ktorých mám našťastie v mojom seniorskom veku neraz dosť, rozmýšľam o tom, či je to šťastie dožiť sa veku seniora, alebo je to nešťastie. Neviem či každý senior zmýšľa rovnako ako ja, viem však že mnohí z nich sa s takýmito úvahami ani nezaoberajú, pretože neraz sú až príliš zaneprázdnení s otázkami ako prežiť. [...]

Budú platiť Ezechielove proroctvá i pre Slovensko ???

11.04.2023

Ako správny kresťan v seniorskom veku som sa rozhodol i cez tieto Veľkonočné sviatky navštíviť chrám boží v našom okresnom meste. Ako senior dôchodca som skutočne znechutený životom a problémami celej spoločnosti. Určite mi všetci dáte za pravdu, že turbulentná až chaotická súčasná politická scéna vzbudzuje nechuť bežných ľudí o akúkoľvek aktivitu v politickom [...]

karlova ves, električka, bratislava, Segnerovsa

V Karlovej Vsi zrazila električka chodkyňu, skončila v nemocnici

23.04.2024 11:18

Polícia chodcom zdôrazňuje, že sú povinní dať električke prednosť aj na neriadených priechodoch pre chodcov.

kalamita, lykožrút, Čierny Balog

Mimoriadnu situáciu pre lykožrúta rozšírili aj na okresy Revúca a Detva

23.04.2024 10:56

Na lykožrútovú kalamitu v okolí Čierneho Balogu upozornili lesníci začiatkom marca.

medveď, svit

Po cyklistickom chodníku vo Svite sa pohyboval medveď

23.04.2024 10:43

Mesto Svit v Popradskom okrese vyzýva obyvateľov i návštevníkov na opatrnosť.

sunak

Rada Európy aj OSN kritizujú plány Británie na deportácie migrantov do Rwandy

23.04.2024 10:35

Migrantov by mali deportovať bez ohľadu na ich pôvod, ak prídu do Británie nelegálne.

rusty

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 120
Celková čítanosť: 268630x
Priemerná čítanosť článkov: 2239x

Autor blogu

Kategórie