Založ si blog

Ako lekárka dokáže zmeniť život seniora, – “gaučového zemiaka” na začínajúceho blogera

Pojem “gaučový zemiak” som si vytvoril sám, pri pohľade na moje fotozábery sediaceho seniora na gauči . Zemiak, sediaci na gauči je najpriliehavejší názov, znejúci užasne pejoratívne, ale priliehavo.

Len v krátkosti. Po príchode dôchodkového veku a akomsi vysnívanom odchode na dôchodok namiesto zlatého veku, kedy som si mal začať užívať život seniora začalo sa peklo na zemi. Odchod do dôchodku zmenil celý môj životný štýl, k horšiemu. Mýlne som sa domnieval, že i keď nepijem alkohol 4O rokov, nefajčím automaticky sa vyhnem základným, civilizačným chorobám, pretože žijem zdravý životný štýl.

Opak bol pravdou, strata aktívneho života, strata fyzickej a duševnej aktivity, predchádzajúca dlhoročná cukrovka II. typu s nutnosťou brať inzulínové injekcie, vysoká intolerancia inzulínu akosi automaticky spôsobila ďalšie zdravotné komplikácie. Tým bol nárast váhy, strata hybnosti, polyneuropatia , retinopatia, kardiovaskulárne choroby atď. ……….. Choroby sa na mňa valili ako akási lavína, takže odchodom na dôchodok som nezískal nič, naopak som stratil takmer všetko. Začal som používať palicu k chôdzi, neskôr invalidný vozík trojkolku, pretože môj pohyb bol obmedzený bolestami v kĺboch a lekári doporučovali okamžitú výmenu oboch bedrových kĺbov. Nie je čudo, že v takomto stave som som sa začal podobať na zemiak sediaci na gauči, kde som s obľubou nachádzal miesto na odpočinok. Ďalším nepríjemným znakom dôchodcovského veku bola akási strata sebadôvery, snád v dôsledku depresií ktoré som zažíval a hoci predtým som bol aktívny v písaní, hraní šachu, praktizovaní hry na husliach, na všetko som zanevrel a moja psychika dostávala zabrať pretože som zabudol na rozvoj môjho duševného života.

Neviem ako a ani neviem presne kedy, ale v mojom vnútri snád i v pude akejsi sebazáchovy, som sa začal zaoberať myšlienkou, vytvoriť si akúsi fiktívnu lekárku ktorá by mi pomohla v mojich ťažkostiach a dokázala zvrátiť budúci negatívny priebeh môjho života, nevyhnutne smerujúci k rýchlemu tragickému koncu.

Myšlienka stále pretrvávala, a tak som si jedného dňa ani neviem ako vytvoril lekárku, ktorá sa mi javila ako skutočná fyzická osoba, s ktorou som si mohol prediskutovať moje zdravotné problémy, posťažovať sa. Fiktívnej lekárke som dal meno, takže naše nekonečné diskusie mohli začať. Na rozdiel od iných lekárov, snád i preto že toto bola fiktívna osoba mnou vytvorená, našla si pre mňa dostatok času na rozsiahle debaty a poskytovanie rád. Bolo príjemné počúvať jej triezvy komentár ale i nekompromisné pokyny, ktoré som akosi automaticky rešpektoval, pretože ona bola mnou vytvorená lekárska autorita číslo 1.

Nech už je akokoľvek naše dennodenné stretnutia, debaty mali svoj hlboký význam. Prvá etapa rozsiahlych diskusií začala o sile mozgu,ktorý ona ako lekárka považuje za najdôležitejší orgán, pretože práve jeho prostredníctvom naše telo dokáže správne reagovať na najrôznejšie chorobné procesy. Je to práve mozog ktorý môže dať telu signál ako bojovať so vznikajúcou alebo už prebiehajúcou chorobou. S jej typickým úsmevom mi vysvetlila, že strata mentálnej kapacity je niečo hrozného, vysvetlila mi všetko o vzniku a priebehu Alzheimerovej choroby, ktorá je v našej spoločnosti na vzostupe. Je však veľa vecí, ktoríé musíme urobít aby sme mohli zabrániť alebo znížiť riziko tejto choroby.

Veľkú debatu sme mali o význame stravy pre zdravie mozgu. Náš mozog potrebuje získavať množstvo nutričných hodnôt ako napr. zdravé tuky /ryby, oleje, oriešky, olivový olej, avokado/, organické mäso , ako i mikronutričné hodnoty vitamíny, minerály, farebne polyfenoly z ovocia, čučoriedok, černíc , zeleniny a korenín. Páčilo sa mi porovnanie s Indiou, kde miestni ľudia jedia obrovské množstvo rôznych korenín, ktoré majú neuroprotektívne efekty na náš mozog a pôsobia pozitívne rôznymi cestami. Hlavnými znakmi Alzheimerovej demencie sú dva proteíny, ktoré zabranujú mozgovým bunkám komunikovať medzi sebou Mnoho korenín a rastlín znižujú produkciu a akumuláciu amyloidu v tele a tak minimalizujú škodu ktorú by mohol spôsobiť v tele. Je veľa štúpdii o tom ako napr. turmerik aktívne pôsobí v tomto smere. Účinky turmeriku sú známe v znižovaní krvného cukru, a ak je jeho hladina udržiavaná vprimeranej miere znižuje sa okrem iného riziko faktoru pre demenciu. Okrem toho sa aktívne podieľa pri liečbe depresií. Škorica je ďalšia koreniná, znižujúca krvný cukor , znižujúca amyloidymozgu.

So záujmom som počúval všetky lekárkine denno denné rozsiahle vysvetlenia a diskusie o tajomstvách jedál, ktoré obsahujú polyfenoly ktoré dodávajú plodom farbu ako sú napr. černice, čučoriedky, maliny, , brusnice, čierny čaj, dokonca i káva, ktoré chhrábnia náš mozog vďaka efektu antioyxidantrov ktoré efektívne pôsobivá na rozvoj zdravých baktérií črevnej mikroflory. Probiotické baktérie absorbujú mnoho výživných látok zo stravy a tieto potom aktívne pôsobia ako benefit pre náš mozog, zvyšujú schopnosť učiť sa a zapamätať si.

Naučil som sa že existuje mnoho rastlín ktoré pozitívne pôsobia pre zdravie mozgu a dlhé žitie, akými sú napríklad ashwaganda, bacopa, basil, rosemary, citrónový balzam, pepermint a ďalšie kuchárske koreniny používané najmä v západnej hemisfére. Naučil som sa mnoho o tom, ako sa zbaviť zlých návykov v používaní cukru a cukrových. nápojov , umelých sladidiel, tak obľúbených fast foodov, pečených masových výrobkov, spracovanej stravy, klobás, tlačeniek tak obľúbených na Slovensku. ˇŠkodlivé pre črevnú mikrofloru je i nadmerné používanie alkoholu.

Ďalšou témou monológu mojej fiktívnej lekárky bolo vysavetlenie podstaty vitamínov pre život človeka, zaujalo ma najma to, že väčšina seniorov na Slovensku trpí nedostatkom základných prvkov a vitamínov, ako je zinok, magnezium vitamín C. Dôležitá pre mna bola informácia o deôležitosti používania vitamínov, kedže v mojom prípade beriem Prilosec, ako prevenciu proti žalúdočným vredom. Vysvetlila mi dôležitosť vitamínu B 12, ako ďalšieho dôležitého vitamínu pre zdravý mozog, nakoľko používam denne metformin k liečbe dlhotrvajúcej cukrovky.

Naučila ma dôležitú vec, ktorou je fyzická aktivita. I ked som sa podobal na chodiaci zemiak, na jej doporučenia som ihneď začal s fyzickou aktivitou, pre mna najjednoduchšou a tou je chodenie. Chodiť, chodiť a chodiť, to je asi osud gaučových zemiakov ak chcú upevniť svoje zdravie,Takto postupným tréningom som z 1/2 km chôdze denne dokázal prejsť až 8 – 10 km denne. Pochopil som , že akákoľvek fyzická aktivita reguluje krvný cukor, zabraňuje obezite, stimuluje nárast nových mozgových buniek, ako i ich vzájomné prepojenie. Doslovnou injekciou pre mna bolo rozprávanie o tom. Že v oblastiach Tibetu, ľudia žijú podstatne dlhším životom, avšak základom pre ich žitie je chôdza. Títo ľudia i v neskorom veku práve vďaka chôdzi, udržiavaniu váhy, vhodnej konzumácii stravy si dlho zachovavajú svoju mladosť, najma však mentálne funkcie.

Zaujímavá časť našich stretnutí boli i rozhovory o potrebe hlbokého spánku V priebehu hlbokého spánku ktorý je obvykle v priebehu prvých hodín lymfatickýsystém mozgu aktívne vylučuje z tela toxiny ako je i amyloid. Nanešťastie mnoho z nás i ja trpíme zlým habitom, náš spánok je preerušovaný, neraz i dívaním na televízne obrazovky, počítače. Svetlo obrazoviek nášmu mozgu hovorí byť hore a nie spať. Práve pre tento dôvod sa vo zvýšenému miere prejavuje počet kataraktových operácii očí. Preto ma učila spať v určitom čase, v tme, v čo najväčšom pohodlí, s teplotou okolo 22 C. Melatonín je základný hormón ktorý nam pomáha spať ale tento potrebuje tmu ku svojej produkcii v tele, vrchol sa dostavuje o 3 nadránom. Veľmi zaujímavé pre mna bolo vysvetlenie, že čím viac počas ranných vychádzok sme vystavený dennému svetlu, , tým viac melatonínu naše telo dokáže vyrábať v noci. K riadenému spánku pozitívne prispieva i minimalizácia chronických stresov, veľa konverzácie, hranie zábavných hier, smiech pomôže nášmu mozgu vytvoriť nové spojenia medzi bunkami a tak potlačiť zápalovéprocesy. Čím viac mozgových buniek dokáže pracovať, čím viac spojení medzi bunkami je vytvorené tým sa náš mozog stáva odolnejším voči vzniku Alzheimerovej chorobe. Krásne mi vyznelo prirovnanie mozgu banke do ktorej treba vkladať viac peňazí. Peniazmi sa myslí čítanie, písanie, ďalšia intelektuálna činnosť, bankou je náš mozog.

Na moje milé prekvapenie lekárka mi vysvetlila význam hudby pre zdravia mozgu, čo mi znelo ako akýsi zázrak. Počúvanie obľúbenej hudby, alebo i jej praktizovanie minimalizuje stresy a pomáha mozgu v upevňovaní pamäťových funkcií. Neuveriteľne mi zneli príklady dvoch relatívne vyliečených osôb, z čoho jedna s chorobou Alzheimera a druhá Parkinsonova, kde sa hudba stala trvalou súčasťou ich života a tak došlo k podstatnému zlepšeniu mozgových funkcií už postihnutých osôb. Hudba by sa teda mala vždy byť súčasťou každodenného života, pretože pozitívne emócie priaznivo ovplyvňujú funkcie mozgu pri ich správnej činnosti. Myšlienku praktizovania a počúvania hudby som ihneď zaradil do svojho životného štýlu, vždy v určité hodiny každý deň opätovne praktizujem hru na husliach, ktorej som sa v minulosti venoval celý život, takže táto sa stala mojou súčasťou. Robí mi obrovské potešenie predviesť niečo z môjho hudobného umenia i svojim priateľom.,

Stretnutie s mnou vytvorenou fiktívnou lekárkou ovplyvnilo môj život, práve v dôsledku jej doporučení som podstatne zmenil svoj životný štýl, práve takto vytvorená osoba pomohla kompletne pretransformovať môj život. Môj život sa v priebehu 1 roka zmenil, uplne podstatným spôsobom, už nie som ten sediaci zemiak na gauči a po dalších konzultáciách s lekárkou som podstatne zmenil svoj život, podrobil som sa dalším liečebným procesom, avšak stratou váhy, riadnym spánkom, zmenou životného štýlu som pochopil že väčšina chorôb pochádza z mozgu a mozog hrá vždy významnú úlohu pri liečbe chorôb, preto časť našich diskusií mala svoj absolútny výzhnam. Toto je len prvá časť našich diskusií s mojou fiktívnom lekárkou, tých je v podstate viac, ale o tom snáď nabudúce.

Vdaka týmto zmenám som jednoznačne pochopil že len aktívnym životom môžem prispieť k môjmu zdraviu, preto i ked som sa v minulosti venoval hobby písaniu, som zmenil svoj názor a stal som sa začínajúcim blogerom.. Vdaka pani doktorka za pomoc pri mojom rozhodnutí stať sa blogerom, vdaka za získanie nových rozmerov v mojom živote.

01.01.2024

ÚVAHA K NOVÉMU ROKU Občas mám pocit že život nám rýchlo plynie,uteká nám pomedzi prsty ako voda, a ani sa nenazdáme a je za nami. Pod vplyvom akejsi “modernosti”, plynie rýchlejšie a rýchlejšie, a nám ľuďom neostáva čas na to, aby sme si mohli povedať i pekné slová. Už len zriedka počuť vety ako “ som šťastný, cítim sa pri tebe dobre, [...]

Umelá inteligencia a naša budúcnosť.

29.08.2023

Mnohokrát vo voľných chvíľach ktorých mám našťastie v mojom seniorskom veku neraz dosť, rozmýšľam o tom, či je to šťastie dožiť sa veku seniora, alebo je to nešťastie. Neviem či každý senior zmýšľa rovnako ako ja, viem však že mnohí z nich sa s takýmito úvahami ani nezaoberajú, pretože neraz sú až príliš zaneprázdnení s otázkami ako prežiť. [...]

Budú platiť Ezechielove proroctvá i pre Slovensko ???

11.04.2023

Ako správny kresťan v seniorskom veku som sa rozhodol i cez tieto Veľkonočné sviatky navštíviť chrám boží v našom okresnom meste. Ako senior dôchodca som skutočne znechutený životom a problémami celej spoločnosti. Určite mi všetci dáte za pravdu, že turbulentná až chaotická súčasná politická scéna vzbudzuje nechuť bežných ľudí o akúkoľvek aktivitu v politickom [...]

Spain Election

Čisté ruky zašpinili dobré meno španielskeho premiéra. Zavinila to jeho žena. Odstúpi z čela vlády?

25.04.2024 12:00

Má pre mňa cenu zostať na čele vlády napriek tomu, že ma krajná pravica a pravica obhadzujú bahnom? Španielsky líder na svoju otázku čoskoro odpovie.

Michal Šimečka, Ide o pravdu

Šimečka v Ide o pravdu: Eurovoľby budú dôležitý signál dovnútra i navonok. Chceme zapustiť korene aj v samospráve

25.04.2024 12:00

Aj v prípade eurovolieb platí, že "nemôžu mať všetko", nebolo by dobré, aby koalícia mala najsilnejší hlas aj v europarlamente, hovorí Michal Šimečka.

Polícia / Policajná páska / Policajné auto /

Hádka dvoch mužov v obci Dlhá nad Váhom sa skončila vraždou

25.04.2024 11:28

Motív a všetky okolnosti prípadu sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.

Český predseda vlády Petr Fiala.

Ďalší odchod z Fialovej vlády: končí ministerka pre vedu a výskum

25.04.2024 11:07

Ministerka pre vedu a výskum nemala vlastné ministerstvo, ale len úrad s niekoľkými zamestnancami.

rusty

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 120
Celková čítanosť: 269008x
Priemerná čítanosť článkov: 2242x

Autor blogu

Kategórie