Založ si blog

Ľudské objatie a jeho osobitný význam v živote seniora

Už niekoľko rokov žijem relatívne šťastným životom seniora, Problémy súčasnej spooočnosti, nešťastný a neistý život seniorov ktorý ich čaká v budúcnosti zrazu ani neviem prečo na mňa doľahli a zacítil som pocit akýejsi anxiety. Preto som sa rozhodol spôsobom pre mňa vlastným navštíviť moju fiktívnu lekárku, ktorú často vo svojich imagináciach navštevujem a konzultujem s ňou moje zdravotné probloémy. Vždy mi poskytne veľmi účinné rady ako liečiť moje zdravotné problémy.

Návšteva u mojej fiktívnej lekárky bola tak trochu iná, pretože hned po vstupe do ambulancie som sa na ňu obrátil so žiadosťou: pani doktorka prosím predpíšte mi ľudské objatie. Tak trochu zarazená podívala sa na mna hlbavým pohľadom a po malej odmlke zahlásila – na ľudské objatie neexistuje lekársky predpis……… ved doma máte manželku, tak na ňu sa obráťte. Ked Vám to nestačí zoberte si k sebe svojho psíka miláčika a tohto objímajte do kedy sa Vám zaráči. Ak by som Vám to i predpísala neviem si predstaviť ako by to poisťovna preplatila a ako by vám to v lekárni vydali. Nevedel som ako zareagovať, ale mal som na jazyku pokračovať v diskusii, vzhľadom na autoritu mojej fiktívnej lekárky ktorú si nadovšetko vážim som bol radšej ticho. Chcel som však položiť otázku…… a čo moja vulnerabilita v dôsledku nedostatku počtu objatí, ved je lekársky mnohými výskumami preukázané že ľudské objatie dokáže pozitívne pôsobiť i na srdcovo cievne choroby, podporuje psychiku. Nuž čo pomyslel som si iný kraj iný mrav.

Mal som tú česť 12 rokov žiť a pracovať komunite seniorov, v USA, štát Florida. Dalo by sa povedať že celé USA,ale zvlášť naša komunita kde žilo viac ako 1 000 seniorov a pracovalo 1200 pracovníkov je akýmsi hlavným mestom sveta v počte ľudských objatí. Rada psychologov tam pracujúcich dávala ľudskému objatiu obrovský význam, v prednáškach nás ako i rezidentov učili o význame ľudského objatia, takže tam pracujúci sa neraz stretli s nečakanou požiadavkou rezidenta, ktorý po krátkom rozhovore požiadal spolurezidenta , alebo i zamestnanca “give me hug – objím ma “ .Samozrejme že následne došlo k objatiu, neraz však i formálnemu ale odozvou bola vždy spokojnosť a pocit dobre vykonanej práce.

Typické pre Slovensko je názor, chlapi neplačú lebo sú silní, objímajú sa len baby a malé deti. Taký je názor takého typického slovenského machu. Pravdou je všeak opak. Nezáleží na tom, kto ste, či muž, žena, dieťa každému dobre padne objatie, teda v podstate je to teda tak, že i ten slovenský macho,ktorý len navonok vypadá byť silným objatie potrebuje. Ved aj po hádke ktorých je v súčasnosti i v slovenských domácnostiach a až, je myšlienka objatia snád to posledné načo slovenský macho myslí. Každému z hádajúcich po takomtypickom objatí /hug/ dôjde k odbúraniu bariéry a určitej zlosti z prekonanej hádky. Je tomu tak preto, že objatie uvoľňuje hormóny spokojnosti a šťastia, ktoré organizmus vyplavuje. Ide o hormóny endorfíny a serotonin. Dalo by sa teda i konštatovať že účinky objatia /hug/ môžu pôsobiť pozitívne i pri odstraňovaní bolesti psychickej i fyzickej. Objatie je teda akýmsi liekom pre upevnenie zdravia a hlavné je že je zdarma.

Spomíname na to, že ako dieťa som sa obracal na svojich rodičov, blízkych v čase ked maniečo trápilo,bolelo, v pocitoch strachu som sa často schovával donáručia rodičov a bolo mi lepšie.Je to teda akýsi nástroj posilňujúci kohokoľvek.

To že objatie má pozitívne účinky, je určitou formou sociálnej podpory ja známe. Hypotézu o tom, že objatie môže mať pozitívny účinok v boji proti patogénom a stresu preverili psychológovia v sociálnom zariadení na vzorke 400 osôb. Psychológovia pripravili určitý formulár, v ktorom rezidenti denne odpovedali na otázky o počte konfliktných situácii a počtoch objatí uskutočnených v priebehu dňa. Po testoch v trvaní 14 dní sa preukázalo že efekt objatia sa prejavil u 32 % rezidentov v tom, že intenzita vzájomných konfliktov a stresových situácii poklesla. Stalo sa však že počas testu zhodou okolnosti došlo v zariadení k bežnému vírusovému ochoreniu horných dýchacích ciest, Učastníci testu ktorých intenzita ľudských objatí bola vysoká popis vírusového ochorenía /nádcha/ pociťovali v menšej miere a rýchlejšie sa uzdravili. Michael Murphy, psychológ v časopise Conversation odhalil tiež významnú úlohu ľudského objatia v boji proti negatívnym účinkom v osobnostnýuchkonfliktoch. 69 % účastníkov uviedlo že objatie iba 1 krát u nich nemalo žiadny efekt. Zistilo sa však že existuje príčinná súvislosť v počte objatí a klesajúcou tendenciou množstva a rozsahu konfliktov. Objatie je teda i akýmsi signálom k sociálnemu priateľstvu charakterizujúce blízkosť človeka k človeku. Pri testoch sa zistilo, že objatia trvajú v priemere 3 sekundy, ale najefektívnejšia dlžka objatia by mala byť až 20 sekund.

Pri svojich úvahách o význame objatia sa nezaoberám typmi objatí, ako i objatím partnerov, koncentrujem pozornosť ná bežné ľudské objatia vyskytujúce sa najmä v živote seniorov.

Ľudské objatie je viac a viac žiadúcejšie s rastúcim vekom, pretože senior vo svojom živote intenzívnejšie potrebuje zažiť pocit šťastia vo svojom živote , pretože toto u neho vyvoláva pocit, že objatie dokáže prekonať bariéry medzi ľudmi a buduje pocit blízkosti ľudí a ich vzájomnej spolupatričnosti. Prekonávanie osamelosti človeka je preto jednou z jeho najdôležitejších úloh. Denno denne pri svojich vychádzkach chodím okolo miestneho DSS, kde neraz vidím postávať rezidentov tohto zariadenia v určitej beznádeji, bezradnosti, opustenosti.. Je nepochybné že terapia objatia v takýchto zariadeniach neexistuje alebo ak aj existuje, tak len na veľmi nízkej úrovni.

Tak teda aký počet objatí je efektívny???

  • na prežitie potrebujeme denne 4 objatia,
  • na duševnú rovnováhupotreebujeme 8 objatí pre duševnú pohodu,
  • k duševnému rastu je optimálnych 12 objatí .

Po týchto úvahách môžme teda prijať stanovisko že objatie je krásne gesto ktoré nestojí námahu, peniaze a nezaberie ani veľa času. Je to univerzálne medzinárodné gesto či pri lúčení, vítaní, darovaní, úteche , odpúšťaní., Objatie v partnerskom vzťahu je prejavom lásky . Objatie ako také narušuje určité zóny súkromia človeka a každý kto sa mu podvoli je už po pár sekundách šťastnejší a spokojnejší, Počas neho totiž klesá hladina stresového hormónu kortizolu a teda i krvný tlak, Dokáže neuveriteľne liečiť i rany na duši a je akýmsi liekom. Pomocou dotykov sa buduje užší telesný kontakt a citové puto. Dĺžka objatia by mala trvať dovtedy, pokiaľ je toto príjemné.

Počas objatia prebieha interakcia medzi ľudmi, preto by toto nikdy nemalo byť násilne, malo by byť spontánnym prejavom, malo by sa vyhnúť určitej kŕčovitosti. Objímať niekedy nasilu nemá význam a môžme si takto uškodiť len sami sebe. Uvedomme si, že objatie môže človeka niekedy i zaskočiť, niekedy ked sa objímajúcim osobám vyskytne v situácia v ktorej nevie ako má reálne objatie opätovať. Je to citová záležitosť, počas ktorej by sme sa mali riadiť svojimi pocitmi, myšlienkami precítiť dotyk človeka k človeku a nechať sa ním liečiť. OBJÍMATŤ sa treba, avšak pozor nerobiť ho z donútenia.

Po týchto úvayhách mám teda chuť ísť znova navštíviť moju fiktívnu lekárku a opýtať sa jej, pani doktorka, nepotrebujete objatie????? Objatie je predsa zdarma a je strašne dôležité v živote každého. Z úcty pred akosi prirodzenou autoritou mojej lekárky radšej túto otázku teraz nepoložím……

A

01.01.2024

ÚVAHA K NOVÉMU ROKU Občas mám pocit že život nám rýchlo plynie,uteká nám pomedzi prsty ako voda, a ani sa nenazdáme a je za nami. Pod vplyvom akejsi “modernosti”, plynie rýchlejšie a rýchlejšie, a nám ľuďom neostáva čas na to, aby sme si mohli povedať i pekné slová. Už len zriedka počuť vety ako “ som šťastný, cítim sa pri tebe dobre, [...]

Umelá inteligencia a naša budúcnosť.

29.08.2023

Mnohokrát vo voľných chvíľach ktorých mám našťastie v mojom seniorskom veku neraz dosť, rozmýšľam o tom, či je to šťastie dožiť sa veku seniora, alebo je to nešťastie. Neviem či každý senior zmýšľa rovnako ako ja, viem však že mnohí z nich sa s takýmito úvahami ani nezaoberajú, pretože neraz sú až príliš zaneprázdnení s otázkami ako prežiť. [...]

Budú platiť Ezechielove proroctvá i pre Slovensko ???

11.04.2023

Ako správny kresťan v seniorskom veku som sa rozhodol i cez tieto Veľkonočné sviatky navštíviť chrám boží v našom okresnom meste. Ako senior dôchodca som skutočne znechutený životom a problémami celej spoločnosti. Určite mi všetci dáte za pravdu, že turbulentná až chaotická súčasná politická scéna vzbudzuje nechuť bežných ľudí o akúkoľvek aktivitu v politickom [...]

World Press Photo, palestínčanka, gaza, izrael, Mohammed Salem

World Press Photo tento rok vyhrala snímka Palestínčanky s mŕtvym dieťaťom v náručí

18.04.2024 13:40

Usporiadatelia pripomenuli nebezpečenstvo, akému fotoreportéri počas pokrývania vojnových konfliktov čelia.

Julija Navaľná

Vláda v Kyjeve robí chybu. Väčšina Rusov nechce vojnu, len Putin áno, Ukrajinci to chápu, vyhlásila Navaľná

18.04.2024 13:28

Odpovedala, či považuje za jeden zo svojich cieľov nájsť spoločnú reč s vedením Ukrajiny.

Jaroslav Haščák

GP podľa Haščákovho advokáta potvrdila, že špeciálna prokuratúra sa nezmohla na férové preskúmanie obvinenia pre Gorilu

18.04.2024 13:23

Advokát finančníka dúfa, že čakanie na skutočné a nielen formálne prejednanie sťažnosti voči obvineniam v kauze sa nestane "čakaním na Godota".

Nemecko Halle Súdy Höcke AfD Proces Začiatok

Vplyvný politik Alternatívy pre Nemecko Höcke stojí pred súdom, dôvodom je zakázané nacistické heslo

18.04.2024 13:12

"Nacista, nacista," skandoval na Höckeho dav niekoľko stoviek demonštrantov, ktorí sa zhromaždili pred súdnou budovou.

rusty

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 120
Celková čítanosť: 267721x
Priemerná čítanosť článkov: 2231x

Autor blogu

Kategórie